سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آداب دعا و عوامل موثر در گریه بر اهل ولاء

سی و هشتمین شماره از مجله خلق منتشر شد. در این شماره از مجله تربیتی و اخلاقی خُلق عناوینی همچون دنیای مذموم و ممدوح در کلام امام خمینی، آداب دعا در کلام آیت الله ملکی تبریزی، نقد و بررسی عرفان های نوظهور، گوشه ای از فضایل حضرت عباس(ع)، عوامل موثر در گریه بر اهل بیت و دیگر عناوین جذاب و خواندنی از مطالب معارفی و اخلاقی بر روی جلد خودنمایی می کند.

 


نوشتارهای متنوعی که در این شماره از مجله به چاپ رسیده در حوزه اندیشه و اخلاق اسلامی و با زمینه ها و نگرش های مختلفی جمع آوری شده که از آن جمله می توان به عناوینی نظیر علت بقای اسلام اشاره نمود که بخشی از سخنرانی آیت الله ناصری در مورد ماه محرم و عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین(ع) است.

در بخشی از این نوشتار به ابعاد مختلف قیام عاشورا اشاره شده است و از آن جمله قیام امام حسین(ع) علت بقای اسلام نام گرفته است.

در تحلیل این موضوع با اشاره به اینکه هر چیزی دارای چهار علت محدثه و مبقیه و فاعلی و قابلی است قیام اباعبدالله را به عنوان علت مبقیه اسلام عنوان می نماید و در ادامه با اشاره به ارزش و اهمیت عزاداری برای اهل بیت(ع) ضمن بیان روایتی یادآوری می کند که:

احدی به سبب ترحم به ما و به دلیل مصائبی که بر ما وارد شده نمی گرید مگر آنکه قبل از آمدن اشک ها بر گونه هایش جاری شد، در صورتی که یک قطره از آنها در جهنم بیفتد حرارت و آتش آن را خاموش و آرام می کند که دیگر برای آن حرارتی پیدا نمی شود.

در مطلب ارزشمند دیگری با عنوان «تواضع» ضمن بیان راههای تقویت فروتنی و تواضع نکاتی نیز در باب انواع تواضع ممدوح و مذموم بیان شده است.

در بخشی از این نوشتار با این موضوع روبرو می شویم که برای تقویت روحیه تواضع و فروتنی، دو دسته راهکار وجود دارد؛ یکی راهکارهای معرفتی که در آن، با افزایش معرفت و بینش انسان، تواضع وی افزایش می یابد و دیگری راهکارهای عملی که شامل رفتارها و دستورالعمل هایی است که تواضع فرد را تقویت می کند.

و از جمله راهکارهای معرفتی به موضوع خداشناسی، هستی شناسی و خودشناسی؛ و در بخش راهکارهای عملی نیز به رفتارکردن بر خلاف میل نفس، عبادت خاضعانه، مطالعه زندگی انسانهای موفق و برطرف کردن حقارت ها اشاره شده است.

در پایان هم به مضامینی همچون تواضع زشت، تواضع دروغین و تواضع برتر اشاره نموده است.

در بخش تواضع برتر یادآوری شده است که هرچه انسان در ظاهر، موقعیت بالاتری داشته باشد، تواضعش زیباتر است.

به همین علت تواضع عالمان و ثروتمندان زیباتر است.

معرفی کتاب، خبر و دیگر مطالب گوناگون در حوزه اخلاق اسلامی نیز از جمله مطالب خواندنی این شماره از مجله خُلق است.

از دیگر مطالب خوب این شماره می توان به بررسی زندگی نامه و فضایل جناب حبیب ابن مظاهر، شعر خاتم بی نگین درباره قیام عاشورایی اباعبدالله(ع)، مطلبی با عنوان مسیر رشد در تبیین و تحلیل اطلاعات و آگاهی های لازم برای حرکت و سیر الی الله، بررسی موضوع ذکر و غفلت در قرآن و حدیث، آخرین مناجات حضرت اباعبدالله در روز عاشورا، بررسی اصول، دشواری ها و آسیب های استنباط گزاره‌های اخلاقی از دین به بیان حجت الاسلام و المسلمین عمومی مدیر مدرسه عالی فقه دار الهدی و دیگر نوشتارهای مفید و خواندنی اشاره نمود.

مجموعه مطالب دیگری هم که در این شماره از مجله خلق به چاپ رسیده مجموعا در حوزه اخلاق اسلامی و یادکرد از عارفان به نام دینی و بزرگان از علم و معارف اسلامی است.

این نوشتارها را می توان در قالبها و مضامین متنوع مطالعه کرد و بهره معنوی و معرفتی آن را نصیب خویش نمود.

· دوماهنامه خلق

دوماهنامه اخلاقی تربیتی به صاحب امتیازی موسسه فرهنگی دارالهدی و مدیر مسئولی عبدالعلی حجتیان زاده و سردبیری محسن ملاکاظمی منتشر می‌شود.

محل انتشار: قم

تلفن: 37737429 /025

نمابر: 37840705 /025

نشانی: قم، خیابان معلم، معلم 3، موسسه فرهنگی دارالهدی، دفتر نشریه اخلاقی تربیتی خلق

صندوق پستی: قم، 371951198

تلفن همراه: 09127474060

پیامک: 30007301

دسترسی اختصاصی http://www.magiran.com/khologh :

سایت اختصاصی www.daralhoda.com :

نشانی الکترونیک: khologhdaralhoda.com

تلفن روابط عمومی:

37737429،09127474060



منبع:حوزه


+نوشته شده در چهارشنبه 92 آذر 27ساعت ساعت 2:14 عصرتوسط <مدیر وب(حامد)> | نظر بدهید