سفارش تبلیغ
صبا ویژن
اعراب جاهلیت چند نوع ازدواج داشتند ؟
 

زنان در زمان جاهلیت عرب ، با مردانی بغیر از همسر خود هم ارتباط داشتند البته با علم و آگاهی همسر و گاه هم به همسری چند مرد در میآمدند .
بطور کلی حدود 7 نوع ازدواج در میان آنان رواج داشت .1 ازدواج از نوعی که امروزه ما آن را شرعی میدانیم نیز بود اما فقط در میان پیروان دین حنیف وآیین حضرت ابراهیم (ع) رایج بود .

غیر از این نوع ازدواج صحیح ، ازدواج استبضاع ، ازدواج جمعی ، ازدواج صواحب الرّایات، ازدواج شغار ، ازدواج مقت ، ازدواج بدل ، در میان اعراب جاهلی وجود داشت که نبی مکرم (ص) بر اساس دستور وحی آنها را به دو ازدواج محدود نمودند .

نکاح استبضاع :در جاهلیت به این دلیل صورت می گرفت که اگر مردی دوست داشت فرندانش از نسل خوبی بشوند و خودش توانایی این کار را نداشت ، همسرش را در اختیار مرد دیگری که نسل و نژادش مورد تأیید است قرار می داد که از او صاحب فرزند شود و بعد از تولد این نوزاد را به عنوان فرزند خودش معرفی می کرد.

 


نکاح جمعی :در این نوع ، یک گروه مشخص چند نفری از مردان با یک زن ارتباط داشتند و اگر آن زن صاحب فرزندی می شد ، همه آن مردها را جمع می کرد و می گفت که این فرزند شبیه فلان کس است ، پس فرزند اوست و آن مرد را به عنوان پدر آن بچه محسوب می کردند

ازدواج صواحب الرایات : زنانی هم بر سر در خانه هایشان « پرچم » نصب می کردند . که این مفهوم را داشت که هر مردی می تواند با این ها ازدواج کند و ارتباط برقرار کند .

نکاح شغار: به این صورت بود که یک مردی به مرد دیگری می گفت که مثلا من خواهرم را به تو می دهم و مهریه اش این باشد که تو هم خواهرت را به من بدهی و هیچ صحبت دیگری در میان نبود.

نکاح مقت : اگر مردی از دنیا می رفت که چند همسر داشت ، پسرش همسران پدر را - بجز مادر خویش - به ارث می بُرد یا مالکیت آنها را به دست می آورد که یا خودش می توانست با آنها ازدواج کند و یا آنها را به ازدواج مردان دیگر در می آورد.
نکاح بدل:
در این نوع ازدواج ، متاسفانه ، مرد متاهلی به مرد متاهل دیگری پیشنهاد می داد که زن هایشان را با همدیگر عوض کنند !

پ.ن: جهت اطلاع بیشتر به کتاب "مثالب العرب" « عیوب و رسوایی های عرب » نوشته ابن هشام کلبی مراجعه بفرمایید


+نوشته شده در شنبه 93 فروردین 16ساعت ساعت 11:31 عصرتوسط <مدیر وب(حامد)> | نظر بدهید